Resultaten

Het programma zal naast internationale wetenschappelijke publicaties en uiteenlopende vakpublicaties ook moeten leiden tot concrete eindproducten (zoals een handboek, interventies etc.) en zichtbaar worden via bijvoorbeeld presentaties, workshops en samenwerkingsverbanden. Hier volgt eerst een korte opsomming van voortgang en eerste resultaten. Daarna worden enkele relevante publicaties weergegeven.

VOORTGANG EN RESULTATEN:
  • 2018
    • Artikel: van Abswoude, F., Boers, E., & Steenbergen, B. Het handboek Iedereen Sport op Maatallesoversport.nl 
    • Artikel: van Cappellen-van Maldegem, S., van Abswoude, F., Krajenbrink, H., & Steenbergen, B. (2018). Motor learning in children with developmental coordination disorder: The role of focus of attention and working memory. Human Movement Science, 62, 211-220
    • Onderzoeksrapport:  Iedereen sport op Maat (bijlagen)
    • Artikel: Steenbergen, B., van Abswoude, F., & Boers, E. Hoe ondersteun je een goede motorische ontwikkeling? Beter Begeleiden, vakblad van de Landelijke Beroepsgroep voor Begeleiders in het Onderwijs (LBBO). 
    • Interview: Bert Steenbergen en Femke van Abswoude hebben een interview gegeven voor het onderzoeksprogramma Sport. Lees hier het verslag .
    • Handboek: Download hier de Engelse versie van het handboek Iedereen Sport op Maat
    • Workshop: Van Cappellen. S., Boers, E., & Steenbergen. Het benutten van impliciet leren in de praktijk. Workshop op het congres ‘De Unieke Sporter’, Sint Maartenskliniek, Nijmegen, 9 maart 2018
    • Workshop: Van Abswoude, F., & Steenbergen, B. Meedoen met sport: hoe kan je impliciete en expliciete leermethodes gebruiken om motorische vaardigheden te leren? Workshop op het symposium ‘Ieder kind kan meedoen’, Hanze Hogeschool, Groningen, 19 april 2018
    • Artikel: Van Abswoude, F., Nuijen, N. B., van der Kamp, J., & Steenbergen, B. (2018). Individual differences influencing immediate effects of internal and external focus instructions on children’s motor performance. Research Quarterly for Exercise and Sport, 89(2), 190-199.
    • Artikel: Van Abswoude, F., van der Kamp, J., & Steenbergen, B. (2018). The roles of declarative knowledge and working memory in explicit motor learning and practice among children with low motor abilities. Motor Control.
    • Artikel: Adams, I. L. J. , Broekkamp, W., Wilson, P. H., Imms, C., Overvelde, A., & Steenbergen, B. (2018). Role of pediatric physical therapists in promoting sports participation in DCD – a mixed methods approach. Pediatric Physical Therapy, 30(2), 106-111.
    • Artikel: Krajenbrink, H., van Abswoude, F., Vermeulen, S., van Cappellen, S., & Steenbergen, B. (2018). Motor learning and movement automatization in typically developing children: The role of instructions with an external or internal focus of attention. Human Movement Science, 60, 183-190.

    2017

    • Handboek en mediakaarten: Van Cappellen, S., van Abswoude, F., Boers, E., Nuijen, N., & Steenbergen, B. Iedereen Sport op Maat. Te ontvangen op aanvraag, download hier de mediakaarten.
    • Bijeenkomst: Boers, E., van Cappellen, S. ‘Kindercomité – Meedoen met Sport’. Oudehands Dierenpark Rhenen, 4 maart 2017.
    • Presentatie: van Abswoude, F. ‘Participation in physical education: relating instructions and activity’. Mondelinge presentatie tijdens P3M 2017 – A research symposium for childhood-onset disability, Catholic Leadership Centre, Melbourne, Australie, 14-16 maart 2017.
    • Workshop: Boers, E., van Cappellen, S. ‘Kinderen met een motorische beperking, hoe leren ze bewegen en hoe help je ze daar bij’. Workshop op de Dag van de Lichamelijke Opvoeding, Apeldoorn, 29 maart 2017.
    • Artikel: van der Kamp, J., Steenbergen, B., & Masters, R.S.W. (2017). Differences in the Capacity for Explicit and Implicit Motor Learning in Children with Hemiparetic Cerebral Palsy: A Study of Shuffling Using the Prism-Paradigm. Disability and Rehabilitation.

    2016

    • Artikel: Steenbergen, B., & van der Kamp, J. Meebewegen met een motorische beperkingSportgericht, 70(3), 37
    • Symposium: Een leven lang meedoen met sport – wetenschap en praktijk samen aan tafel. Holthurnsche Hof, Berg en Dal, 24 november 2016.
    • Workshop: Steenbergen, B., van Abswoude, F., van Cappelen, S.J.M, Boers, E. Van wetenschap naar praktijk: Een leven lang meedoen met sport! Het benutten van impliciet leren. Dag van het Sportonderzoek, Hanzehogeschool Groningen, 10 November 2016.
    • Lezing: Steenbergen, B. Nieuwe interventies voor kinderen met een motorische beperking. Lezing op uitnodiging tijdens het congres van Nederlandse Vereniging van Kinderfysiotherapeuten, 4 november 2016.
    • Lezing: Steenbergen, B. (2016). Aangepast sporten? Invited speaker op het 50 jarige Lustrum van het Radboud Sportcentrum, 3 oktober 2016.
    • Lezing: Steenbergen, B. Lezing tijdens inspiratiesessie ‘Sociaal ondernemen’, Radboud Universiteit Nijmegen, 28 juni 2016.
    • Presentatie: Van Abswoude, F., van de Kamp, J., Steenbergen, B. Is working memory associated with explicit learning in children with low motor abilities? Presentatie op EACD congres, Stockholm, 1-4 juni 2016.
    • Lezing: Steenbergen, B. (2016). Meedoen met sport door kinderen met motorische beperkingen, Meedoen met sport. Lezing op uitnodiging tijdens de openbare Jaarvergadering van de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding. Den Hout, 20 mei 2016.
    • Lezing: Steenbergen, B. Inspiratielezing Sportservice Nijmegen ‘Meedoen met sport…een leven lang’. Lezing uit uitnodiging in het kader van de finish van de Giro d’Italia. Nijmegen, Gemeentehuis, 7 mei 2016.
    • Workshop: Boers, E., van Maldegem, S., van Abswoude, F., Steenbergen B. Impliciet leren in de zwemles. Workshop tijdens de De Dag van het Zwemonderwijs, Bunnik, 19 april 2016.

    2015

    • Artikelen: In het vakblad LO van de KVLO zijn drie artikelen van Elise van Casteren geplaatst. Download hier de artikelen: nummer 1nummer 2nummer 3.
    • Rapportage: Van Casteren, E. Sport op Maat voor Kinderen met een Motorische Beperking – Impliciet- en Expliciet Leren in het Bewegingsonderwijs en in de Sport. Een pdf van het rapport is hier te downloaden.
    • Visiedocument: Steenbergen, B., Hilhorts, J., Steenbergen, J., Gelinck, R., & Boer, R. Valorisen moet je organiseren! Naar meer-waarde van kennis binnen de sociale wetenschappen. De pdf van het document is hier te downloaden
    • Artikel: Van Abswoude, F., Santos-Vieira, B., van der Kamp, J. & Steenbergen, B. The influence of errors during practice on motor learning in young individuals with Cerebral Palsy. Research in Developmental Disabilities, 45-46, 353-364. Download hier het abstract.
    • Workshop: van Abswoude, F., & van Casteren, E. Sport op Maat. Workshop met docenten LO uit Rotterdam over motorisch leren in de gymles, 18 maart 2015

    2014 en ouder

    • Bijeenkomst: Drie interactieve bijeenkomsten met de partners over Onderzoek, Communicatie & kennisdeling en Producten/interventies. 6, 10, & 12 november 2014
    • Artikel: van Abswoude, F., & van der Kamp, J. Meedoen met gym – plezier en succes stimuleren door op maat motorisch te leren. Lichamelijke Opvoeding, 9, 2014. Download hier het artikel in PDF.
    • Presentatie: van Abswoude, F. Reducing errors during practice can enhance motor skill learning in young individuals with cerebral palsy.  Presentatie op EACD congres, Wenen, 3-5 juli 2016.
    • Presentatie: van Casteren, E. Implicit and Explicit Learning in CP. Presentatie op EASS congress, Utrecht, 7-10 mei 2014
    • Bijeenkomst: Brede kickoff (12 december 2013)
    • Website www.meedoenmetsport.nl online
    • Presentatie: van der Kamp, J. meedoen in sport. Aangepast (top-)sporten: wetenschap en de sportpraktijk. Presentatie op symposium CASA Reade Amsterdam, 2013. 
    • Bijeenkomst: Startbijeenkomst met partners. 26 september 2013

     

RELEVANTE PUBLICATIES:

  • Bjornson, K.F., Zhou, C., Stevenson, R. & Christakis, D.A. (2013). Capacity to participation in Cerebral Palsy, an indirect path via performance. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation; 94, 2365-2372
  • Casteren, van. E.A.M. (2015). Sport op Maat voor Kinderen met een Motorische Beperking: Impliciet- en Expliciet Leren in het Bewegingsonderwijs en in de Sport. Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit Nijmegen. [pdf, 1 MB]
  • Casteren, van. E.A.M. (2015). Heeft impliciet leren een plek in de gymles? Deel 1: Een classificatie van impliciete en expliciete leermethoden. KVLO. LO
  • Van Abswoude, F., Santos-Vieira, B., van der Kamp, J. & Steenbergen, B. (2015). The influence of errors during practice on motor learning in young individuals with Cerebral Palsy. Research in Developmental Disabilities, 45-46, 353-364 [Abstract, 12 kB]
  • Steenbergen, B., van der Kamp, J., Verneau, M., Jongbloed-Pereboom, M., & Masters, R.S.W. (2010). Implicit and explicit learning: Applications from basic research to sports for individuals with impaired movement dynamics. Disability and Rehabilitation, 32, 1509-1516 [abstract, 290 kB]
  • Steenbergen, B. & van der Kamp, J. (2008). Attentional processes in dribbling performance of high-skilled soccer players with congenital hemiparesis: Differences related to the side of the hemispheric lesion. Motor Control, 11, 55-66
  • Biesterbosch, S., Doodewaard, C. van, Lugt, M. van der, Schutte, B., Bouwhuis, M., Jong, R. de, & Radstake, J. (2013). Iedereen kan sporten. Passend sportaanbod voor het onderwijs. Arnhem: Diep/NOC*NSF. [pdf, 2 MB]
  • Heijden, A. von, Dool, R. van den, Lindert, C. van, & Breedveld, K. (2013). (On)beperkt sportief 2013. Monitor sport- en beweegdeelname van mensen met een handicap. Utrecht: Mulier Instituut/Nieuwegein: Arko Sports Media. [pdf, lichamelijke beperking vanaf pag. 93, 7 MB]
  • Verschuren, O., Wiart, L., Hermans, D., & Ketelaar, M. (2012). Identification of facilitators and barriers to physical activity in children and adolescents with cerebral palsy. Journal of Pediatrics

Klik hier voor een korte samenvatting van Meedoen met sport (december 2013)